سایر مطالب

فیزیوتراپی برای خار پاشنه پا

فیزیوتراپی برای خار پاشنه پا

اگر با درد، التهاب یا گرما در قسمت پاشنه خود دست و پنجه نرم کرده اید، ممکن است وضعیتی به نام خار پاشنه داشته باشید. این عارضه از هر 10 بزرگسال، 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه بسیاری از افراد ممکن است حتی متوجه نشوند که خار پاشنه دارند. احتمال یافتن آنها در تصویربرداری با افزایش سن افزایش می یابد. برای کسانی که به دلیل وجود خار پاشنه احساس ناراحتی می کنند، بیایید در مورد این وضعیت و نحوه کمک PT بیشتر بدانیم.

دو نوع خار پاشنه
خار پاشنه نوعی خار استخوانی است که به دلیل محل قرارگیری آنها در امتداد استخوان پاشنه یا استخوان پاشنه نامگذاری شده است.

آنها می توانند در دو مکان مختلف در امتداد استخوان پاشنه رشد کنند. هنگامی که خار استخوانی در امتداد پایین پاشنه در کف پا ایجاد می شود، به آن سندرم خار استخوان می گویند. روش دیگر، خار استخوانی که در پشت استخوان پاشنه، جایی که تاندون آشیل وارد می‌شود، ایجاد می‌شود، تاندونیت آشیل درج نامیده می‌شود. در برخی موارد یک برآمدگی استخوانی در زیر پوست در این نواحی احساس می شود.

اصطلاح پزشکی خار استخوان استئوفیت است. پیشوند “استئو” به معنای مربوط به استخوان است در حالی که پسوند “فیت” به رشد پاتولوژیک اشاره دارد. در مجموع، اصطلاح استئوفیت به رشد استخوانی اشاره دارد. بدن معمولاً در تلاش برای ترمیم یا رفع آسیب، خارهای استخوانی ایجاد می کند. این کار با تولید استخوان و کلسیم اضافی در جایی که ضربه به مفصل، تاندونیت مکرر، شکستگی غضروف یا استفاده مکرر مکرر از مفصل وجود دارد، انجام می‌دهد. آیا فرد دیگری در خانواده شما خار استخوانی دارد؟ تحقیقات نشان می دهد که ممکن است علت ژنتیکی نیز داشته باشد

خارهای استخوانی در بزرگسالان بالای شصت سال شایع‌تر هستند و معمولاً در مناطقی رشد می‌کنند که استئوآرتریت – تجزیه غضروف در اثر سایش و پارگی – در مفصل ایجاد شده است. خارهای استخوانی می توانند از هر استخوانی رشد کنند اما بیشتر در پا (به خصوص پاشنه پا، شست پا و مچ پا)، دست ها و انگشتان، باسن، گردن و ستون فقرات، زانوها و شانه ها دیده می شود. در پاشنه، کشش مکرر فاسیای کف پا یا پارگی غشایی که استخوان پاشنه را می پوشاند می تواند منجر به تشکیل خار پاشنه شود. دوندگانی که بر روی سطوح سخت می دوند، کسانی که کفش های نامناسب یا غیرقابل حمایت را برای مدت طولانی روی پای خود می پوشند و افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای ایجاد خار پاشنه هستند.

همه خارهای پاشنه باعث علائم نمی شوند
اغلب اوقات وجود خار پاشنه یک یافته اتفاقی هنگام جستجوی چیز دیگری است. مهم است که سایر علل درد پا یا پاشنه را رد کنید زیرا وجود خار پاشنه لزوماً با علائم مرتبط نیست. در مورد سندرم خار پاشنه، مهم است که بین یک مورد فاشیای کف پا و خار پاشنه علامت دار تمایز قائل شویم. بنابراین در حالی که برخی از خارهای پاشنه بدون علامت هستند، خارهای استخوانی واقع در ناحیه ای که می تواند بافت را تحریک کند یا دامنه حرکتی را مختل کند، می تواند علائم ایجاد کند. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، ممکن است خار پاشنه پا داشته باشید:

درد شدید یا درد شدید در پاشنه پا که اغلب اول صبح یا بعد از استراحت طولانی‌تر بدتر می‌شود.

التهاب یا تورم روی پاشنه پا

حساسیت در هنگام لمس یا اعمال فشار به ناحیه

گرما در منطقه

یک برآمدگی استخوانی قابل لمس در پاشنه پا

مدیریت محافظه کارانه می تواند به مدیریت خار پاشنه کمک کند
مدیریت محافظه کارانه و غیر جراحی مانند فیزیوتراپی منجر به بهبود علائم در اکثر بیماران می شود. با ایجاد برخی از این تغییرات می توانید به بهبود موفقیت بلند مدت برنامه توانبخشی خود کمک کنید:

از قرار گرفتن طولانی مدت روی پاها خودداری کنید. به طور منظم استراحت کنید، به خصوص در ابتدای درمان که علائم بیشتری دارید

هنگامی که برای مدت طولانی ایستاده اید یا راه می روید، کفش های مناسب با قوس مناسب بپوشید

برای راه رفتن روی کف کاشی یا چوب سخت در خانه از دمپایی یا کفش های بالشتکی استفاده کنید

به جای اینکه فقط روی سطوح سخت مانند بتن یا آسفالت روی سطوح نرمتر در فضای باز مانند چمن بدوید یا راه بروید.

پدهای پاشنه یا درج کفش ممکن است برای کمک به توزیع یکنواخت فشار در سراسر پاشنه مفید باشد.

 

فیزیوتراپی می تواند ابزار عالی برای مدیریت خار پاشنه علامت دار باشد. اگرچه درست است که فیزیوتراپی خار پاشنه پا را از بین نمی برد، اما می تواند به کاهش تحریک و التهاب اطراف خار که باعث علائم شما می شود کمک کند. همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از افراد بدون هیچ علامتی خار پاشنه پا دارند و ما دوست داریم شما یکی از این افراد باشید. هدف فیزیوتراپی کاهش التهاب، بهبود حرکت پا و مچ پا، رفع اختلالات عضلانی و بافت نرم و بهبود کیفیت حرکت برای به حداقل رساندن علائم خار پاشنه است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *