شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی که با نام شاک ویو درمانی خارج بدنی (ESWT) نیز شناخته می شود، یک درمان فیزیوتراپی است که برای تسکین درد حاد یا مزمن و تشویق روند بهبودی بدن در سطح مولکولی انجام می شود.

این یک درمان غیر تهاجمی است که از امواج صوتی با انرژی بالا برای تحریک التیام در بدن و افزایش فعالیت متابولیک در اطراف محل درد استفاده می کند.

شاک ویو تراپی

انواع شوک ویو تراپی
شوک ویو درمانی شعاعی
امواج ضربه ای شعاعی توسط پرتابه ای که با سرعت در داخل یک اپلیکاتور دستی شلیک می شود ایجاد می شود. هنگامی که اپلیکاتور با یک محیط جفت کننده مانند ژل اولتراسوند بر روی سطح پوست قرار می گیرد، تکانه ها به صورت یک موج ضربه ای ارسال می شوند که به عنوان یک موج “شعاعی” غیرکروی به منطقه آسیب دیده نفوذ می کند.

شوک ویو درمانی متمرکز
امواج ضربه متمرکز به صورت الکترومغناطیسی از طریق یک سیم پیچ استوانه ای ایجاد می شود و هنگامی که جریان در اپلیکاتور دستی اعمال می شود، میدان های مغناطیسی مخالف ایجاد می کند. هنگامی که اپلیکاتور روی سطح ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد، موج شوک باعث می شود غشای غوطه ور حرکت کند و موج فشاری در محیط سیال اطراف ایجاد کند. این امواج از طریق محیط به ناحیه متمرکز ناحیه آسیب دیده منتشر می شوند.

امواج ضربه ای متمرکز نسبت به امواج ضربه ای شعاعی می توانند عمیق تر به بافت هدف نفوذ کنند و برای درمان آسیب ها و شرایط عمیق تر موثرتر می شوند.

چه زمانی به شوک ویو تراپی نیاز دارید؟
شاک ویو تراپی عمدتا برای تسکین درد و بازسازی بافت استفاده می شود.

امواج شوک باعث افزایش گردش خون و رگزایی (تشکیل عروق جدید) می شود که منجر به کاهش غلظت مواد شیمیایی می شود که ساختارها را نسبت به درد حساس می کند.

این روش درمانی همچنین می تواند برای درمان آسیب های ورزشی و شرایط درد مزمن مانند:

فاشیای کف پا
آرنج تنیس بازان